zekeochmia

Alla inlägg under februari 2014

Av Mia Lagerholm - 25 februari 2014 07:49

 

I morse såg jag en varg på andra sidan viltstängslet, alldeles vid vägen (66:an), vid bilnasaren.  Den verkade vara väldigt stressad och det gjorde ont i hjärtat att se den.  Den var väldigt fin men det var på fel plats, den skall vara långt bort i skogen med obegränsad mark att jaga och springa på.  Hoppas den hittar vägen tillbaka dit. 


För att ta något helt annat så har Zeke och jag varit på kurs hela helgen för Zandra Beijer.  Tävlinghandlingkurs i Rally. Väldigt tänkvärt och roligt och många nya ideér och ja, jag och Zeke har mycket att träna på.  Hur jag skall få honom att hålla fokus en hel bana, inte bry sig om störningar (störningsbana, jättekul och lärorikt), hur vi startar, hur jag belönar i banan vid träning och massor, massor av annat.  Det vi gjorde och gick igenom kan ju naturligtvis användas i vilken hundgren som helst, lydnad, agility, bruks etc.  Det hela handlar om hur jag får hundens hela fokus på mig hela tiden vi tävlar.  Är det lätt?  Nej för det kräver naturligtvis en hel del av mig också, speciellt som Zeke inte ger något gratis.  Men vi är på väg och vi tar en bit i taget, det viktigaste är att vi har kul och har ett samarbete. Det som är roligt just nu är att när vi provat/tränat något så har det fungerat när vi tävlat.  

Det kanske tar 4 år att komma underfund med varandra......   


Tyvärr inga bilder för det hade jag inte tid med.


Av Mia Lagerholm - 10 februari 2014 15:36

Då har vi varit och tävlat igen i Rally.  Jag och Zeke har tränat mycket på stå, sitt och ligg och mitt mål var att få till ett bra stående denna gång.  Själva stående gick bra men när vi skulle gå efter den skylten var det fortfarande sakta tempo men jag blev så glad att det fungerade, så jag drog iväg för fort först.  Sedan kom jag på mig själv och stannade till, vilket resulterade i att Zeke satte sig fort som en blinkning.  Mitt fel att det blev 10 minuspoäng. Totalt var jag nöjd med vår insats.  Zeke var väldigt på vilket var det bästa med allt. 79 poäng blev kvar. Vi knaprar oss uppåt så sakteliga.



Av Mia Lagerholm - 4 februari 2014 09:04

Jag håller ju på med min lilla experiment spårkurs.  Det går bra och de två hundarna jag har i kursen, förutom mig själv och Zeke, går framåt.   Det går också framåt för Zeke och mig.  Han är väldigt noggrann, har inte så hög fart men det tycker jag är bra just nu.  Nu är det noggrannheten som är det viktiga.  Vi var och spårade på en plogad parkering där det inte gått så mycket människor.  Gjorde en mjuk vinkel och det fungerade riktigt bra.  Vi håller fortfarande på med halsband och koppel och har alltså inte lagt på spårsele och spårlina ännu.  Nästa steg blir en mer markerad vinkel, sedan lite längre spår.  Förhoppningsvis skall vi träffas om ett par veckor och börja prova på att ta upp spår från olika vinklar så att hundarna spårar åt rätt håll.  Efter det blir det längre spår och lägga ut apporterna (det håller vi på att träna markeringar inomhus hemma).  Sedan är det dags för spårsele och spårlina och låta spåren ligga längre och göra längre spår.  Tror vi är färdiga någongång i slutet på april. Då började vi i slutet på november.  Låååååång kurs blir det.  Tror det här blir jättebra när det gäller själva spårningen.  Sedan är det bara lydnaden kvar, men den tänkte jag att någon annan får ta hand om.


Ovido - Quiz & Flashcards