zekeochmia

Direktlänk till inlägg 3 januari 2016

3 januari, 2016 Summering av året som gått

Av Mia Lagerholm - 3 januari 2016 20:24

 Nytt år igen, inte klokt vad tiden springer när man blir äldre.  Funderar på att börja vänta på pension så kanske åren tar längre tid, så var det ju förr när man väntade på körkort och gå på systemet och komma in på olika dansställen (ha rätt ålder inne). Fast det är väl så att jag har ganska mycket roligt som jag vill hinna med att göra med Zeke så tiden kommer nog att fortsätta springa på, tyvärr.


Just nu är det mycket Nosework och en del agility. Går en specialkurs i Sök så jag får lära mig en massa nyttiga och roliga saker om min hund. Träffar mycket trevligt och kunnigt folk.  Tur att hjärnan inte säger Stopp nu får det inte plats mer, det bara känns så.   Zeke blir ju min försökshund i det mesta men jag tror han gillar det.  Han tröttnar ju ganska fort när jag blir för ensidig.  Vi håller just nu på med att träna in doft från kaffebönor. Vi fick varianten att använda kartonger och godis för att lära in. Behållarsök har ju varit lite av ett problem för oss men det känns lite mer positivt nu.  Har fått tips på hur jag lär Zeke att inte äta upp kartongerna och samtidigt har pressen släppt lite eftersom vi hållt på med Kaffedoft (finns inte med på tävling).


Agilityn är som den är, finns det ett A-hinder på tävling så tar han det. När vi tränar så fungerar det med att han inte tar A-hindret förrän det är dax men som sagt, tävling är en helt annan sak.  Men jag tror jag har kommit på en lösning som vi skall prova på nästa träning.


Sedan har Zeke fått en väldig aptit efter kastreringen i våras.  Luktandet och suktandet efter löptikar är klart förbättrat men han är mer hungrig, vilket jag upptäckte här i höstas när han 5 år gammal,  tuggade i sig en gummiboll.  Det blev en tur till Strömsholm och många tusenlappar fattigare men han slapp operation, de kunde plocka upp bitarna från magen genom munnen.  Nu har vi blivit mer försiktigare med vad vi låter vara framme. 


Lilla Diza är hos oss med jämna mellanrum. Hon hänger med på Nosework och agility.  Hon är så duktig så när vi var med på Julnosen på Kolbäcks Hundcenter kom hon trea totalt (av 8-10 hundar). Hon såg till så att jag fick en ny mössa.  Det är bra. Julnosen avslutades med tomtegröt och skinkmacka för alla förare. Det är så roligt både för mig och för hundarna och det tycket vi alla som var där den kvällen.


Vi körde Tunnelrace i Kungsörshallen på Annandag jul, Zeke, Diza och jag.  Tänk att det går att få till hela 226 meter bana med bara tunnlar i kringel krokar.  Det var väldigt kul och annorlunda. Zeke tyckte det var konstigt med så många tunnlar efter varandra. Jag sprang som en idiot och tyckte vi hade ganska bra fart och rätt som det var, var han bara borta.  Jag ropade och efter ett tag kom han travande ur en tunnel och såg ut som "Varför skriker du för? Jag skulle bara kolla vilka som hade varit här fattar du väl!"  Han är snabb när han vill men annars är han bara Zeke   .  

Diza tyckte nog att det var lite otäckt i första loppet för då travade hon mest igenom allt men i det andra loppet gick det snabbare ända till sista tunneln.  Jag hade sprungit på som bara den och stod där för att ta emot henne och skicka henne i mål och ....... var är hunden???  Ja, just det, det satt en funktionär där vid sista tunneln och den måste man ju kolla av, ifall det finns något gott eller kanske bli klappade...  Hon stod där och såg på mig, jag ropade på henne och då kom hon ihåg att vi faktiskt sprang ihop. Jag började asgarva och så gick vi i mål. Dessa 2 pudlar ger mig rynkor men det är i alla fall skrattrynkor.


Nu ser jag fram mot det här året med många fler skrattrynkor i slutet av året än i början.  Det är väl därför jag har hund, för att ha kul tillsammans med Zeke och med andra människor som är lika tokiga som jag i hund.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Lagerholm - 2 november 2015 18:53


    Vi har tävlat i Allhelgonanosen (Nosework) i Harbo. Denna gång klarade vi av 3 moment av 4 inom tiden. Behållarsöket blev det en felmarkering. Vi var bägge trötta då men det som nog påverkade mest var min attityd.  Vet att det inte är det ro...

Av Mia Lagerholm - 11 oktober 2015 20:30


                 Jag läser och inser att jag inte har skrivit klart inläggen på väldigt länge i bloggen.  Blir så när det blir mycket på facebook har jag märkt.   Som tidigare sagts så har Zeke blivit kastrerad.  Bestämde det när vi var på en...

Av Mia Lagerholm - 9 juli 2015 13:08

    Tiden går fort när man har mycket att göra. Zeke och jag har hunnit med en del. Och det stora är att jag efter mycket våndande låtit sterilsera Zeke. ...

Av Mia Lagerholm - 27 februari 2015 16:02


       Så här såg det ut en morgon när all snö hade kommit.  Det var alldeles tyst när jag gick med hundarna på första morgonkissrundan.   Vad har vi gjort sedan jul och nyår?  En hel del, varit på träning på Hundcentret i Kolbäck inomhus, t...

Av Mia Lagerholm - 9 januari 2015 10:09


          Bild på  sniskan då jag inte klarar/orkar hitta var jag vänder den. Jag och Zeke och Diza var upp till klubben och körde lite agility den 3 januari, inte klokt. Vad har vi gjort annars under året som gått? Vi har kämpat oss upp till Ava...

Ovido - Quiz & Flashcards