zekeochmia

Alla inlägg under november 2015

Av Mia Lagerholm - 2 november 2015 18:53


 

Vi har tävlat i Allhelgonanosen (Nosework) i Harbo. Denna gång klarade vi av 3 moment av 4 inom tiden. Behållarsöket blev det en felmarkering. Vi var bägge trötta då men det som nog påverkade mest var min attityd.  Vet att det inte är det roligaste momentet så jag tänker problem redan innan vi börjat.  Såååå fel av mig.  Zeke tycker det är jättejobbigt då istället för att gå in som att detta klarar vi "lätt som en plätt". Det är mitt problem att ändra attityden till dessa lådor.


Det allra bästa med tävlingen denna gång var att Zeke i de tre moment vi klarade av visade mig 2 ggr var gömman var. Han gav inte upp när jag inte belönade första gången han visade.  Han visar nämligen väldigt snabbt så det är svårt att hinna med.  Jag såg dock att han var lite mer intresserad av en viss plats så då kom vi tillbaka dit  och då visade han tydligt var gömman var. Jag tänkte alltså till lite extra :-)  Det är jag faktiskt stolt över att jag hade en strategi och att den fungerade.


Jag hade också förberett en "smeller" som vi använde under matuppehållet som han fick leta reda på (jätteenkel gömma på vår promenad) och som jag belönade jättemycket med både godis och kamplek.  Tror att det hjälpte till att hålla motivationen uppe.


Plaketten fick vi som "*Domaren val" i fordonssöket. Zeke var totalt ointresserad av bilen och av husvagen när vi gick runt dem och han gick som han var ute på en promenad. Jaha,  tänkte jag, nu har han lagt av med att jobba.  Men när vi kom till släpvagnen så blev han mer intresserad och speciellt av kontakten som hängde ned men visade inte tydligt var gömman var.  Vi fortsatte runt mot baksidan av vagnen och där blev han helt ointresserad igen så då vände jag upp mot dragkroken igen.  Och denna gång visade han helt klart på kontakten.  Tiden blev 2,47 (vi hade 3 minuter på oss). Det blev ett "konstigt" sök men ändå så rätt.


Nu blir det lite vila på Nosework sidan med tävlingar.  Vi har två gånger kvar på fortsättningskursen och sen blir det lite träna.  Vi går över lite mer på agility sidan nu för Vintercupen (inofficiell)  börjar den 14 november i Norberg. Tänkte köra den med både Zeke och Diza (om hon tycker det är roligt).  Diza brukar hänga med när vi tränar och det hon tycker är lite läskigt är vippen. Hon springer upp men gillar inte när den skall slå över, jag får hjälpa till lite där. Visst kommer vi att bli diskade men det gör inget för en dag kanske hon tycker att det är ok att göra den själv. Och då kommer jag att bli jättestolt/glad.    



   

Ovido - Quiz & Flashcards