zekeochmia

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2015

11 oktober, 2015 Oops vad tiden går fort.

Av Mia Lagerholm - 11 oktober 2015 20:30


                

Jag läser och inser att jag inte har skrivit klart inläggen på väldigt länge i bloggen.  Blir så när det blir mycket på facebook har jag märkt.


Som tidigare sagts så har Zeke blivit kastrerad.  Bestämde det när vi var på en Rallytävling och det var löptikar och han gnällde och hässjade konstant. När det väl blev vår tur så hade varken han eller jag någon ork kvar. Han bryr sig inte om löptikar (så mycket) idag men däremot mat, mat, mat……


Vi har varit på semester med husvagnen, en kort tur med Jessica och Diza, till Trosa.  Det är så fint där och campingen är mysig, det enda är att den ligger så långt bort från själva staden.


Sedan var vi till Kristinehamn och hälsade på kompisar som skaffat en hund, en tik, blandras med bl a border och labrador.  Hon skulle hålla sig på sin plats tyckte Zeke, alldeles för ”flaxig” i hans tycke och smak så tyvärr fick han ha koppel på sig när vi besökte dem.  Campingen (Baggerud) var en liten fiskecamping men himla mysig och där trivdes vi.


Var på Rallytävling i Enköping också tillsammans med Anette, Olle och Putte.  Där var där Olle blev Rallymästare.  Hurra!  Anette tittade på oss och hon sa att utanför plan så var Zeke med och var glad och direkt när vi klev innanför avspärrningen så ”dog” han, stängde av totalt.  Efter den tävlingen så har jag bestämt att vi lägger Rallyn på hyllan så länge, i alla fall att tävla.


Har också hunnit med en del agilityträning (vi har en liten träningsgrupp) och det finns inget, inget som slår A-hindret. Zekes favorithinder, stå där uppe och se ut över världen och matte, som är därnere, lite frustrerad, japp det är helt ok i Zekevärlden.  Kan också tala om att Zeke skvallrat för de andra hundarna i vår träningsgrupp att A-hindret är det rätta stället att vara på.


Var på agilitytävling i september och i hoppklassen gick det ganska bra, diskade oss i slalomet men det var ok, men så kom vi fram till ett helt vanligt hopphinder och där var det tvärnit. Zeke står med alla fyra tassarna väl placerade i marken och tänker inte hoppa trots lock och pock. Jag har analyserat mig själv och kom fram till att jag troligen tappade farten själv och tyckte att det skulle räcka med att skicka över Zeke och inte röra mig själv.  Ack, det kan jag totalglömma, ”gör inte du så gör inte jag”, säger Zeke.


Ja och hur går det i Nosework då? Lite sisådär skulle jag säga. Har fått backa tillbaka och bara belöna att han hittar doften och har sedan lagt på att han skall visa längre och fler gånger på samma källa.  Fungerar bättre.  Markeringen kommer nog.  Skall gå en fortsättningskurs nu i oktober så jag hoppas han och jag hittar fram till en bra markering tillsammans.  Lilla Diza brukar hänga med på ett hörn och hon har faktiskt fått till ganska fina markeringar. Verkar som hon letar och letar men inte vet riktigt vad hon letar efter förrän hon finner doften. Tror hon ”luras” lite där för att jag skall visa henne istället. Smart som en pudel eller??


Vi var med i lagtävling i augusti i Nosework. Det var jag med Zeke och Eva med hennes portis Mira och Maria med lilla dvärgpudeln Kola. Blev som det blev men en jättetrevlig och rolig dag. Och många ideér hur man kan träna. Och eftersom det var Tema och vi hette Blötnosarna så var vatten vår grej.


 


Vi har också kommit med i en träningsgrupp i Nosework och det är så kul att träna med andra och få nya ställen och nya klurigheter, nya ideér. Anette är den som sett till så vi kom med.  Tack för det!


Framåt så har jag anmält mig och Zeke till en Nosework tävling, Allhelgona nosen. Så jag hoppas vi kommer med där. Hoppas också på den inofficiella Vintercupen i agility i Fagersta. Där skall nog både Zeke och Diza få tävla.  Bara för att det är roligt.


Blir det så här långa uppehåll i uppdateringarna så blir väl nästa till jul eller .....




  

 
 
Ingen bild

Majsan

15 oktober 2015 19:50

Då "ses" vi till Jul då ;o)
Det är lika för mig när det gäller bloggen, lååångt mellan inläggen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Lagerholm - 3 januari 2016 20:24

 Nytt år igen, inte klokt vad tiden springer när man blir äldre.  Funderar på att börja vänta på pension så kanske åren tar längre tid, så var det ju förr när man väntade på körkort och gå på systemet och komma in på olika dansställen (ha rätt ålder ...

Av Mia Lagerholm - 2 november 2015 18:53


    Vi har tävlat i Allhelgonanosen (Nosework) i Harbo. Denna gång klarade vi av 3 moment av 4 inom tiden. Behållarsöket blev det en felmarkering. Vi var bägge trötta då men det som nog påverkade mest var min attityd.  Vet att det inte är det ro...

Av Mia Lagerholm - 9 juli 2015 13:08

    Tiden går fort när man har mycket att göra. Zeke och jag har hunnit med en del. Och det stora är att jag efter mycket våndande låtit sterilsera Zeke. ...

Av Mia Lagerholm - 27 februari 2015 16:02


       Så här såg det ut en morgon när all snö hade kommit.  Det var alldeles tyst när jag gick med hundarna på första morgonkissrundan.   Vad har vi gjort sedan jul och nyår?  En hel del, varit på träning på Hundcentret i Kolbäck inomhus, t...

Av Mia Lagerholm - 9 januari 2015 10:09


          Bild på  sniskan då jag inte klarar/orkar hitta var jag vänder den. Jag och Zeke och Diza var upp till klubben och körde lite agility den 3 januari, inte klokt. Vad har vi gjort annars under året som gått? Vi har kämpat oss upp till Ava...

Ovido - Quiz & Flashcards